Søgemaskineoptimering – helt enkelt

Ah, SEO. Disciplinen, der kan placere dit site i den gode ende af Google. Alle taler om det, men knap så mange forstår, hvad det egentlig dækker. Har du det også sådan? Fortvivl ej. Vi giver dig her en oversigt over de vigtigste elementer i SEO.

Søgemaskineoptimering - helt basic

SEO – på dansk søgemaskineoptimering. På engelsk Search Engine Optimization, som danner baggrund for forkortelsen “SEO”. Den fantastiske og komplekse disciplin, der arbejder for dig, når du har lært at mestre den.

Kan du din SEO, er du i stand til at arbejde optimalt med at placere dit site godt i Google. Men som enhver håndværker ved, er det nødvendigt at få viden og derefter øve, før du mestrer værktøjet helt.

Første trin til at blive bedre til SEO-arbejde må være at forstå, hvad søgemaskineoptimering egentlig dækker over. Det kan du lære i dette blogindlæg.

Søgemaskineoptimering – hvad er det egentlig?

Når du gerne vil have dit site placeret bedre i Googles søgeresultater og på den måde tiltrække flere besøgende til dit website, kommer du ikke uden om søgemaskineoptimering. Men hvad er det egentlig?

Lad os gøre det helt enkelt.

Dine besøgende ser din sidetitel og metabeskrivelse i søgeresultaterne. Det gør Google også. Så det er en del af din søgemaskineoptimering.

Men der er andre elementer på dit website, som du kan arbejde med for at forbedre din placering i Googles søgeresultater. Elementer, som den typiske besøgende ikke ser, men som Google ser. Og som derfor også er en del af din søgemaskineoptimering.

Det forbedrede website gør det også mere anvendeligt for din målgruppe. Og det øger sandsynligheden for at konvertere dine besøgende til kunder. Men det gemmer vi til et andet indlæg.

Google – søgemaskinen, der kan blive din bedste ven

Langt den største søgemaskine i Danmark er Google (ca. 96% af alle søgninger). Så uden at fornærme nogen anden søgemaskine i verden, arbejder vi med at optimere websites til Google. De andre søgemaskiner skal nok finde din virksomhed alligevel.

Google arbejder med flere forskellige “dyr”, som vi ikke skal bruge din tid på her. Du skal blot være opmærksom på, at hvert dyr hos Google er en algoritme (opkaldt efter et dyr), der på forskellige måder har en virkning på dit resultat i søgningerne i Google.

Disse algoritmer benytter Google til at analysere mere end 200 forskellige parametre, der er fordelt på platform, indhold, links og brugersignaler. På den måde indekserer og rangerer Google alle verdens websites, også dit.

Forestil dig for eksempel, at du går ud og spiser på en restaurant. Du smager på en masse forskellige retter. Nogle fungerer godt, andre knap så godt. Efter at have smagt på alle retter, lister du dem i en rækkefølge fra bedst til dårligst.

På samme måde smager Google på alle websites (indekserer dem) og rangerer dem i den rækkefølge, der giver besøgende mest værdi.

Så kan du tilfredsstille Google, er du meget langt i dit SEO-arbejde.

Platform – den tekniske del af SEO

Åh nej, tænker du måske nu. Teknisk arbejde på dit website er måske ikke lige din kop te. Og er du ikke stærk i det tekniske, så lad endelig din webudvikler klare resten.

Og dog.

Selv om du overlader selve det tekniske til din webudvikler, er det en god idé at forstå, hvad det handler om. Så læs med lidt endnu.

Platformen, alt det tekniske bag dit website, omfatter din struktur og koden. Og dykker vi lidt dybere, er der flere parametre i din platform, som Google kigger på.

Nogle af de vigtige parametre er dit sites indekserbarhed (hvor muligt er det for Google at indeksere dit website?), din load tid (hvor hurtigt vises dit website?) og din mobilvenlighed (tilpasser dit website sig til mobil?).

Også din url-struktur, redirects og døde links er afgørende for din placering og visning i Google. Hvordan navigerer de besøgende sig på dit site? Fungerer navigationen, eller møder besøgende ofte en “lukket dør” (døde links)?

Dit sikkerhedscertifikat har også en betydning for, hvordan dit site vises i Google. Du ved, når en url vises som “https://” i stedet for blot “http://”. Google går nemlig op i sikkerhed og foretrækker, at du har et sikkerhedscertifikat – det er lige en tand mere troværdigt for Google.

Indhold og optimering af dit indhold

Uden indhold når du ikke rigtig langt i din søgemaskineoptimering. Og du når ikke ud til din målgruppe, da de ikke kan finde dig i søgeresultaterne. Du vil nemlig ikke blive rangeret særlig højt uden godt indhold.

Google vægter relevant indhold i høj kvalitet, når websites bliver indekseret. Og for Google er godt indhold troværdigt og pålideligt for din målgruppe. Det er spændende at læse og engagerer din målgruppe, så de kan se sig selv i situationen. Og så løser dit indhold din målgruppes udfordringer og behov eller opfylder deres ønsker.

Så er du ikke allerede online med godt indhold skrevet direkte til din målgruppe? Og vil du gerne placeres lidt højere i søgeresultaterne? Så er vores anbefaling at komme i gang med at producere godt indhold med det samme.

Links og linkbuilding – kvalitet frem for kvantitet

Links er vigtige i din SEO. Men lad os lige slå fast med det samme: Køb ikke billige links fra en sælger, der lover dig guld og grønne skove med linkbuilding!

Det handler om at skaffe relevante, indgående links til dit website. Det betyder, at du får andre troværdige websites til at linke ind til dit website. I Googles øjne vil disse links fungere som anbefalinger af dit website. Og jo flere af denne type links du kan få, jo bedre placering i Google har du mulighed for.

Når du arbejder med at skaffe relevante, troværdige links til dit website (og får dem), arbejder du med linkbuilding. Du bygger links.

Brugersignaler og optimering af søgeoplevelsen

Google har fokus på at levere relevante søgeresultater til brugerne. Derfor kigger de på de signaler, brugerne efterlader, når de besøger et website. Disse signaler har betydning for, hvordan dit website bliver rangeret i Google.

Brugersignaler er for eksempel den gennemsnitlige sessionsvarighed, det vil sige, hvor lang tid dine besøgende i gennemsnit bruger på dit website.

Også afvisningsprocenten er et brugersignal, Google kigger på. Det vil sige, hvor stor procentdel af de besøgende, der klikker ind på dit website fra et søgeresultat i Google og hurtigt klikker tilbage til søgeresultaterne for at vælge et andet søgeresultat. Disse besøgende ser dermed kun én side på dit site, og det giver en høj afvisningsprocent.

Klikraten er den procentdel af brugere, der klikker på dit website i Googles søgeresultater, og den har tilsyneladende også en betydning for dit sites placering i søgeresultaterne.

På engelsk omtaler man i øvrigt brugersignaler som Search Experience Optimization, som forkortes SXO.

Sidetitel

Bruger du WordPress eller et andet CMS, er du måske stødt på ordet “Title Tag”, “SEO-titel” eller lignende. Det er din sidetitel. Og sidetitlen er den korte overskrift, dine potentielle kunder ser i søgeresultaterne, når de søger på dine produkter.

Sidetitlen er vigtig at få skrevet godt – på alle dine sider på dit website. Ofte vil dine besøgende finde din virksomhed eller dine produkter på en underside gennem Googles søgeresultater. Og sidetitlen er af afgørende betydning for, om de vælger at klikke videre ind til dit website.

Din sidetitel er derfor nok det vigtigste on-page element, som du nemt kan arbejde med.

Sørg for at skabe en unik sidetitel, der hurtigt og fængende fortæller Googles brugere, hvad de kan forvente, når de klikker. Og det er vigtigt, at din sidetitel indeholder det ord eller den sætning, som du ønsker, at dine enkelte sider findes på i søgeresultaterne.

Husk at skrive en sidetitel til alle dine sider på sitet på omkring 40-70 tegn. Antallet af tegn, du kan skrive, afhænger af de bogstaver, du vælger at bruge. Et “m” fylder for eksempel mere end et “i”. Har du et plugin som for eksempel SEO by Yoast på dit site, kan du nemt se, hvor lang din sidetitel kan være.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

 

Meta-beskrivelse

I forlængelse af sidetitel har vi meta-beskrivelsen. Det er en kort beskrivelse, der er placeret lige under sidetitlen i søgeresultatet. På engelsk er du måske stødt på “meta description”.

Meta-beskrivelsen er din korte salgstekst, som sammen med din sidetitel skal overbevise brugerne om, at de skal klikke på dit site i søgeresultaterne.

Brug meta-beskrivelsen til at forklare indholdet på siden på en interessant måde, så du fører brugeren ind som besøgende på dit site. Og husk, at din meta-beskrivelse skal være unik for alle dine sider.

Du har omkring 130-155 tegn at gøre godt med, så du skal virkelig tænke over budskabet. Som med sidetitel afhænger antallet af tegn af de bogstaver og tegn, du bruger, men også her kan et SEO-plugin hjælpe dig godt på vej.

Duplikeret indhold (nej tak, alt indhold skal være unikt)

Google bryder sig ikke om sider, hvor indholdet er det samme eller næsten det samme som på en anden side. Vi snakker her om duplikeret indhold eller “duplicate content” på engelsk.

Du kan risikere duplikeret indhold, hvis du har kopieret en tekst fra et andet domæne og indsat på dit eget domæne (eller hvis en anden har kopieret dit indhold og indsat på sit eget domæne). Eller du kan have det samme indhold på to forskellige sider på dit domæne.

Det er vigtigt, at dine tekster er unikke for dine sider. Får du for eksempel leveret en tekst fra din leverandør, bør du omskrive den for at undgå, at teksten også findes på andre websites.

Ligegyldigt, hvordan det duplikerede indhold er opstået, er det skidt i Googles øjne. Google ønsker nemlig at vise unikt indhold i søgeresultaterne. Og to gange det samme indhold er jo ikke unikt.

Så en kort anbefaling herfra: Undgå duplikeret indhold.

Google Analytics

Google er din ven og hjælper dig gerne på vej til en bedre placering. Blandt andet ved hjælp af det gratis analyseværktøj Google Analytics.

Når du har implementeret værktøjet på dit site, kan du indsamle data om dine besøgende og deres adfærd. Det giver dig værdifuld viden til at evaluere og ikke mindst optimere dit site.

Hvilke sider besøger dine potentielle kunder? Hvor hopper de (lidt for hurtigt) af? Det er blot nogle af de data, du får serveret på et sølvfad.

Selv om det kan være lidt svært at komme i gang (medmindre man bare elsker analyser), så kan der hurtigt gå sport i at følge udviklingen på sitet. Og få optimeret de sider, der klarer sig dårligt, for eksempel, når en besøgende fra Google kun læser den ene side og så forlader dit website igen.

Google Search Console

Endnu et gratis værktøj fra Google, der hjælper dig i dit arbejde med søgemaskineoptimering. Google Search Console hjælper dig blandt andet med at blive mere synlig i søgeresultaterne ved at spore søgeresultater og teste, om Google forstår dit indhold korrekt.

Med Google Search Console får du også besked, hvis der er problemer eller fejl ved dit website, når Google indekserer det. Og du får typisk en løsning på problemet.

Det er nemt at komme i gang, og det bringer værdifuld information omkring dit site – og dermed til din forretning. Så det handler egentlig bare om at koble dit site på.

Tid til at implementere

Forhåbentlig har du nu et klarere billede af SEO og synes, det er lidt mere overskueligt at komme i gang eller videre med søgemaskineoptimering.

Synes du, at viden om søgemaskineoptimering er rart, men at øve håndværket har ikke lige højeste prioritet? Og ønsker du alligevel en bedre placering i Google?

intoto digital har både den viden og øvelse i SEO-arbejde, din forretning skal bruge for en bedre placering i Google. Ring blot til os på telefon 7026 7604 eller kontakt os.

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.