Som med alle andre aspekter i online forretning er det bedst at tackle dine forberedelser til julesalget med fokus på det vigtigste område, nemlig at sørge for at skabe en let og smidig købsoplevelse for dine brugere. Lige så vigtigt er det at spore og tilpasse dig trends, når de opstår, så du får mest ud af højtiden. Men hvor begynder du?
1. Forbered dig på øget trafik
Start med at kigge på de vigtigste tekniske områder, der kan hjælpe din webshop med at glæde og tilfredsstille dine brugere. De to vigtigste spørgsmål, du skal stille i den forbindelse, er:
- Er min webshop klar til tungere trafik?
- Er min webshop mobiloptimeret?
Hvis du svarer nej til et eller begge spørgsmål, er det tid til at allokere tid til at fixe disse store udfordringer.
Da juletiden bringer tungere trafik til dit site, er det vigtigt, at dit site kan håndtere den øgede mængde af besøgende. Selv om det kræver en temmelig stor mængde trafik for at nedlægge et website, så kan et øget antal besøgende gøre din webshop en del langsommere.
Dine besøgende vil måske kun forsøge at finde produktet, de leder efter, en eller to gange. Derefter vil de i ren frustration over den lange loadtid af en langsom side ret hurtigt forlade din forretning. Langsomme siders lange loadtid ved meget trafik er en ægte omsætningsdræber for webshopejere.
Sørg for at køre hastigheds- og trafiktests på dit site for at sikre dig, at din webshop er klar til øgede krav fra brugerne. LoadImpact er et godt online værktøj, der hjælper dig til at simulere øget trafik og hjælper dig til hurtigt at identificere problemer, der skal fixes.
For at tjekke sidehastigheden kan du ikke undgå Google PageSpeed Insights. Her får du et hurtigt og detaljeret overblik over de elementer, der gør dit site langsommere for dine brugere.
I forbindelse med dit online julesalg er det lige så vigtigt, at dine brugere kan browse dit site fra deres mobile enheder. 85 % af alle danskere over 15 år ejer en smartphone, og så tidligt som 2016 sagde 36 % af mobilbrugerne, at de købte produkter gennem deres smartphones og det tal er kun blevet højere de sidste par år. Det betyder, at du er nødt til at forvente, at en god portion af dine brugere ikke bare vil besøge dit site gennem deres mobile enheder – de har også et mål om nemt at kunne udføre et køb.
Så er din webshop ikke optimeret til mobilt brug, er du et skridt bag dine konkurrenter, og det er nu, du skal gøre noget ved det. Og så kan du glæde dig over, at hvis du optimerer din webshop til mobile enheder, er det ikke kun en investering til at øge dit julesalg, men til at øge dit salg hele året.
2. Administrer din webshop
Ligesom i en fysisk butik skal din forberedelse til julesalg indeholde et tjek af din lagerbeholdning, og du skal sikre dig, at dit lager er klar til flere ordrer. Det er også et perfekt tidspunkt at indsnævre de produkter, der ikke sælger så godt, og forsøge at få dem solgt ud i et før-julesalg.
Kanaler som Google Ads / AdWords og Facebook er essentielle måder at få dine budskaber ud om dit før-julesalg i denne periode. De vil hjælpe dig til at få disse ældre produkter ud af dit sortiment, så du får plads til nye, mere efterspurgte varer.
Modsat fysiske butikker er du som webshopejer nødt til at vurdere “dødvægtssider” på dit site. Det vil sige, at du på ny skal skabe værdi for brugerne på sider, der har ingen eller kun få besøgende. Og hvis siderne slet ikke hjælper dine brugere med at nå deres mål, så skal de slettes fra dit site.
Bliv klogere og opnå vækst
3. Vær kreativ på forhånd
På tidspunkter med mange ordrer vil du naturligt have meget travlt med at skippe varer afsted. Det er næsten med garanti på disse tidspunkter, at du har meget lidt eller ingen tid til at promovere dine produkter og din webshop. Derfor er det essentielt, at du kreerer dit marketingmateriale godt på forhånd, så du hurtigt kan dele et blogindlæg eller lave et update på sociale medier ved blot at klikke på en knap.
Sæt dig ned allerede nu og lav en kommunikationsplan for den kommende julesæson. Indkluder daglige indlæg på de sociale medier, der er relevante for din forretning. Inkluder også blogindlæg, e-mailkampagner og en detaljeret annonceplan. Når du har denne plan, kan du skabe alt det, du har brug for til hvert blogindlæg eller update på forhånd.
Når du på forhånd ved, hvilke produkter du vil promovere, kan du lave specifikke landingssider for dem nu, så de er klar til at sætte “live” ved blot at trykke på en knap.
Det betyder, at du kan fokusere på at optimere billederne af disse produkter og skabe betagende grafik på de sociale medier til at hjælpe med at drive dine følgere i den retning, du gerne vil have dem til at gå. Det betyder også, at du kan skrive promoverende søgemaskineoptimerede blogindlæg nu som forberedelse til at vedligeholde din blog selv i den travleste tid.
Hvis du ikke har adgang til professionelle billedbehandlingsprogrammer som Photoshop eller Affinity Photo, når du skal lave dine billeder til annoncer og sociale medier, kan du bruge online billedredigeringsprogrammer som Canva og Pixlr.
4. Tjek din sporing
Det er også nu, du skal tjekke din Google Analytics sporing og sørge for, at du nemt kan se, hvilke af dine marketing indsatser der virker. Og hvilke der skal revurderes eller kasseres til fordel for en ny.
Sæt dine Google Analytics mål og sporingsurl’er op på forhånd, så dine indsatser bliver overvåget fra samme øjeblik, du starter dine kampagner. På den måde får du de data, du har brug for, til at beslutte dig for, hvordan dine marketing indsatser skal se ud fremadrettet.
Julesalg – sæt i gang
Nu er du klar til at nyde godt af julesalget, og vi ønsker dig en rigtig dejlig juletid. Har du brug for hjælp til at få din webshop til at spille optimalt for dig i julen, er vi klar til at hjælpe dig. Kontakt os her eller ring til os på telefon 7026 7604.