Du skal være social

Hvordan sælger du dine varer eller ydelser? Går du fra dør til dør som en anden indsamler og forsøger at få folk, der ikke kender dig, til at købe dine produkter? Nej. Det tænkte jeg nok. Folk vil kende dig først. Have tillid til dig og dine produkter. Og hvordan gør du det smartest? Vær social.

Det er sikkert og vidst. Langt de fleste mennesker i dagens Danmark (og i udlandet for den sags skyld) er sociale. Og rigtig meget endda på de sociale medier.

Derfor skal du også være det med din virksomhed. Ellers når du ikke ud til dine kunder og potentielle kunder. Så når jeg spørger dig, om du er social, svarer du selvfølgelig “ja”.

Eller. Måske svarer du (lettere tøvende): “Jah, jeg har i hvert fald overvejet det”. Det er fint at overveje – når der sættes handling på. Dine potentielle kunder kan jo ikke se dine overvejelser. Men de kan se dine opdateringer på netop det sociale medier, hvor de er.

Vi er nået til modul 4 i Google Succes Online i Faxe og Næstved. Thomas Zacchi fra intoto – Online Markedsføring har grebet den sociale bold og dribler den sammen med de mange deltagende virksomheder sikkert i mål. Dér, hvor dialogen med potentielle kunder kan opstå.

Interessér dig for dine kunder

På din hjemmeside kører du en udmærket monolog fra dig til dine lyttere. På de sociale medier forholder det sig dog helt anderledes. Her skal DU lytte.

Her skal du tale MED dem, ikke TIL dem. Her er der spørgsmål, kritik, ros, anmeldelser og alt muligt andet kræs DØGNET RUNDT. Det kræver dit engagement. Du kan ikke oprette en profil og tilfreds sætte dig tilbage i stolen. Eller jo, lidt kan du, for det er første skridt til flere kunder. Tillykke til dig.

Men du er nødt til at fodre din besøgende. De skal have mad, historier, liv. Der vil blive snakket om dig og din virksomhed. Og snakket til dig om din virksomhed. Deltag i samtalen. Vis, at du lytter. At du er oprigtigt interesseret i deres tanker og meninger. Også når du synes, de er urimelige, tankeløse, respektløse, uvidende fjolser (hypotetisk naturligvis, for sådanne besøgende har du selvfølgelig ikke).

Vis dig for dine følgere, så følger de dig

Når du griber kritikken, rosen, spørgsmålene og alle de andre guldkorn, der dukker op i din strøm, får du loyale kunder. Du fastholder dine eksisterende kunder. Og det er mindre arbejde end konstant at forsøge at sælge til nye, potentielle kunder.

Du ender med en god portion ambassadører, der spreder dine gode budskaber til venner og bekendte. Og som deltagerne på Succes Online-forløbet lærer: Som mennesker stoler vi på det, vi får fortalt af mennesker, vi stoler på. Hey! Du har lige vundet en potentielt ny kunde.

Bliv klogere og opnå vækst

Modtag nyheder, værktøjer, tips og tricks

Unik segmentering

Du får en masse viden om dine potentielle kunder, når du færdes på de sociale medier. Her kan du lytte uden at snage. Brug den viden til at opstille mål for din markedsføring. Og vælg så de mest optimale kanaler, hvordan de spiller sammen, og hvilken værdi du giver din målgruppe med din tilstedeværelse.

Kan du på YouTube vise, hvordan dine kunder udnytter dit produkt bedst? Eller sælger du eksklusive tasker, der næsten sælger sig selv på Instragram? Har du en kundegruppe, der ville ELSKE at følge dine opdateringer på Facebook? Eller kræver din målgruppe fagligt indhold, der passer sig bedst på LinkedIn?

Betalt eller organisk?

På modul 4 kommer vi omkring forskellen på Google AdWords og annoncering på de sociale medier – hvornår skal du bruge det ene frem for det andet?

Vi dykker ned i en Facebook-kampagne, så du selv kan sætte en kampagne op, når du kommer hjem. Og vi viser, hvordan du kan bruge organisk indhold, der skaber tillid og troværdighed – og flere kunder. Ikke dårligt, vel?

Guess what? En ekstra bonus er, at du kan genbruge en stor del af dit indhold, når du (selvfølgelig) begynder at sende regelmæssige nyhedsmails ud. Her skal du blot indsamle permissions først. Ellers risikerer du at få en retssag på halsen for at spamme folk. Ikke godt.

Skriv til mennesker

Med tilladelserne i orden er det bare at komme i gang med at producere indhold fyldt med svar på de spørgsmål, dine kunder har til din branche/ydelser/produkter – og alt, hvad der ellers kan være relevant for din målgruppe.

Husk, at du skriver til mennesker. Selv i virksomheder er det i sidste ende altid et menneske, der afgør, om du får solgt dit produkt. Vær personlig. Troværdig. Tillidsvækkende. Eksperten på dit felt. Så kommer kunderne (næsten) af sig selv.

Når du er klar til en udførlig gennemgang af, hvordan du får flere kunder med sociale medier og email-marketing, ses vi måske.

 

Skrevet af

Thomas Zacchi

Thomas Zacchi har arbejdet med online markedsføring siden 1997. Han hjælper virksomheder med at udarbejde en effektiv digital strategi og bistår dem med at eksekvere på denne strategi for at nå deres online ambitioner.